Пластмаса в облаците – самолетни полети

Конкуренцията в авиацията днес е голяма. Ежегодно се появяват нови полети от България до най-различни дестинации, а нискотарифните компании дават възможност на голяма част от населението да се възползва от този лукс и да посети нови места. Както повечето материали в този блог и този път ще се акцентира върху пластмасата.

Може би повечето от вас знаят за практиката на авиокомпаниите да използват пластмаса във всички области на бордовото им обслужване. Пластмасата е идеална за авиационната индустрия, главно защото е лека. Всеки допълнителен грам тегло на борда означава по-голям разход на гориво, съответно повече емисии на въглероден диоксид. Изискванията за запазването на храната и напитките на 10 000 метра височина “чисти”, където много хора прекарват часове заедно на затворено място, са дори по-строги от тези на земята. Съдовете за еднократна употреба са стандартни – те не тежат почти нищо и могат просто да бъдат изхвърлени след употреба. От друга страна, съдовете за многократна употреба трябва да се почистват, което е свързано с изразходването на енергия и вода, а по-голямото им тегло води до по-големи транспортни разходи. За да гледаме обективно на нещата може би трябва да се съгласим, че формулата „по-малко пластмаса = повече опазване на околната среда“ не е приложима на 100% навсякъде. В този ред на мисли, пакетирането на годни за консумация храни все още е разбираемо, но използването на пластмаса може да бъде поставено под въпрос на други места.

При по-дългите (междуконтинентални) полети пътниците могат да се възползват от одеяла, чехли, четки за зъби, слушалки и др, които са опаковани в пластмасово фолио. Според Lufthansa, по този начин гостите на борда възприемат продуктите като стерилно чисти, които са предоставени специално за тях. Чувството за удобството на борда на самолетите е важно за авиокомпаниите и те са готови да продължат тази практика. Все пак темата със замърсяването с пластмаса стана изключително популярна през последните години и се наблюдават все повече хора, които обръщат внимание на този проблем. Зелената реклама също е важен фактор. Повечето авиокомпании предлагат възможността да дарите минимална сума пари, при закупуване на билета си, която ще бъде използвана за засаждане на дървета и по този начин емисиите въглероден диоксид от вашия полет ще бъдат компенсирани. Но да се върнем на пластмасата и “зелената реклама”. Lufthansa сподели, че е премахнала пластмасовото фолио, с което се опаковат одеялата и чехлите на пътниците и по този начин спестява 18 тона пластмаса на година.

През последната година по света са регистрирани над над 4 милиарда пътници. Авиационната организация IATA изчислява, че всеки пътник оставя средно 1,43 килограма отпадъци на полет, което включва пластмаса, картон, хартия и човешки екскременти. Голяма част от тези отпадъци е пластмаса. Проблем в този случай е, че 91% от пластмасовите отпадъци при междуконтиненталните полети не се рециклира! Това обаче не се дължи на липсата на воля от страна на авиокомпаниите, а поради изключително строгите хигиенни разпоредби, на които се подчинява авиацията. В повечето страни по света е разпоредено всички отпадъци от междуконтиненталните полети да се изгарят или да бъдат депонирани след пристигането им. Към групата “отпадъци” често спадат и неотворени кутии с напитки и пакетирани храни. Според IATA това е един доста важен проблем, който трябва да бъде решен в най-скоро време. За отпадъците, които остават по българските летищата преди качване на борда на самолет може да прочетете в тази статия.

Все пак трябва да споменем, че има светлина в края на тунела. Индустрията е подложена на натиск от новото законодателство на Европейския съюз за намаляване употребата на пластмаса за еднократна употреба. Най-късно през 2021 година пластмасовите сламки, чашки, чинии и други продукти за еднократна употреба ще бъдат забранени не само на земята, но и във въздушното пространство на ЕС. Някои компании (може би отново с цел PR) не чакат въвеждането на тези мерки и се стремят да бъдат иноватори. Компанията Етихад проведе първият полет без пластмаса за еднократна употреба през април тази година. Полетът бе от Абу Даби до Бризбейн, а за тази цел са били заменени близо 95 продукта за еднократна употреба от борда на самолета. Пластмасовите чашки за кафе са били заменени с ядливи вафлени чашки, одеялата на борда са били направени от рециклирани пластмасови шишета, а приборите за еднократна употреба от пластмаса са заменени с такива от бамбук. Компанията обмисля въвеждането на метални прибори за бъдеще, поради факта, че бамбуковите не са били възприети добре от пътниците.

Как ще се развие темата с употребата на пластмаса във въздуха е интересен въпрос. Нужни са, както международни законодателни мерки, така и промяна в индустрията. Все пак всички ние, като потребители, също можем да окажем влияние върху тези промени. Авиокомпаниите се допитват до желанията на пътниците, а това, което поръчваме може да окаже влияние за бъдеще. При полетите на близки дестинации поръчката на бордовия кетъринг се извършва онлайн. По този начин авиокомпаниите могат да качват на борда само това, от което имат нужда. Ако сте сигурни, какво желаете да консумирате на борда е добре да го заявите онлайн. Там цените често са дори по-ниски. Разбира се, най-лесният метод за предотвратяване на отпадъците е да не консумираме нищо на борда, но дори и да желаем да си купим нещо, най-малкото, което можем да направим е да вземем отпадъците със себе си, а не да ги оставяме някъде под или между седалките. Това увеличава усилията и разходите за почистване на авиокомпаниите, а ние не ни представя в добра светлина като хора.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *