Блог

Консумация по време на COVID-19 – повече пластмаса?

Нужно е още време, за да можем да заявим, че всичко е постарому и сме се върнали към “нормалния начин на живот”. Или пък това няма да е възможно? Schweizer Gottlieb Duttweiler Institute (GDI) представи новото си проучване, озаглавено “The Next Normal“. Според учените ще се запазят някои норми, които са въведени по време на пандемията.

Нашите навици и морални ценности се изменят, когато почувстваме пряка заплаха за нас и нашите близки. Изследването показва как преминаваме / или ще преминем през различните етапи от пандемията. За целта си, ситуацията с COVID-19 е разделена на три фази:

  • Кризисна фаза – фазата на масово притеснение от непознатото и първите случаи на COVID-19. Можем да кажем, че вече преминахме през тази фаза.
  • Полунормална фаза – при която всички ние се придържахме и се стремяхме да свикнем с новите норми – социална дистанция, носене на маски, забрана за спорт, посещение на паркове и др.
  • Новата нормална фаза – новото ежедневие и новите ни възприятия за нормално, които са продиктувани от мерките, свързани с ограничаване на вируса и са станали част от ежедневието ни.

По време на пандемията се наблюдава се завишено онлайн пазаруване, което е свързано с генерирането на опаковки. Според докладът “Unwrapping the Packaging Industry” 37% от опаковките в супермаркетите преди пандемията са от пластмаса за еднократна употреба. Очаква се този процент да нарасне значително. Сезонната продукция в много страни е застрашена, поради липсата на сезонни работници, а опаковането на плодове и зеленчуци би запазило продуктите по-дълго годни за употреба. На българския пазар отново се появиха краставиците, опаковани с фолио, а все по често се срещат и опаковани моркови, чушки и други. Опаковането предоставя чувството за сигурност / хигиена в клиентите. В този ред на мисли (от съображение за сигурност), голяма част от клиентите (отново) биха се насочили към опакованите продукти. Много заведения отново въвеждат сламки за еднократна употреба, а тези от тях, които са предлагали взимането на напитка в собствена чаша или депозитна чаша премахват тази опция (за неопределено време). Към това трябва да се вземат под внимание и изключително ниските цени на петрола към този момент, което ще повлияе положително на производството на пластмаса.

Според института Wood Mackenzie консумацията на “удобни опаковки” от крайния потребител в Европа ще нарасне с 5% до края на годината, въпреки че за предходната година (2019) се наблюдава спад от 1,5%. “Удобни опаковки” са торбички за еднократна употреба, опаковки за хранителни продукти, които са от пластмаса или комбинация от няколко материала (алуминии, хартия, пластмаса).

“Кризисната фаза” бе свързана не само със страх от непознатото, но и с паническо пазаруване и презапасяване. В този период се наблюдава нарастване на закупуването на опаковани продукти, като спагети, фиде и други видове паста, брашно, ориз, тоалетна хартия, алкохол, цигари, замразени продукти, шоколад и други видове сладки продукти до три пъти над нормалните нива. Завишеното презапасяване, свързано с продължителното пребиваване на едно място и приготвянето на храна у дома, ще доведе до нарастване на отпадъците от опаковки. Непосредствено със завишената консумация на опаковани продукти се е повишила и употребата на медицински продукти / принадлежности – лекарства, предпазни маски и ръкавици, като последствията от това вече се виждат сред природата в България и по света.

Природосъобразните опаковки и набиращата популярност Zero Waste – философия, непосредствено с въведените ограничения на пластмасата за еднократна употреба от Европейската комисия бяха важни теми през 2019 година. За жалост, през 2020 година, се очаква те да останат на заден план и хората постепенно да свикнат с новото “нормално ежедневие”.