Блог

Защо био продуктите са опаковани в пластмаса?!

Ех, ако можеше природата да създаде краставицата така, че да не е нужно да я завиваме с пластмасово фолио.. 😒

Доста от плодовете и зеленчуците в големите супермаркети са запечатани в пластмаса. Може би сте забелязали и парадокса с био краставиците. Почти всички „био“ краставици в супермаркетите са обвити в пластмаса. Хем био, хем в пластмаса. Нещо не се връзва. Уж, с покупката на био продукти показваме намерението си да консумираме стоки без пестициди и по този начин не вредим на околната среда, но същевременно ни се предлага пластмаса, която в последствие ще бъде изгорена или депонирана.

Защо това е така?

Снимано в магазин NETO – Аахен, Германия

Неприемлив външен вид е ключовия израз, що се отнася до плодове и зеленчуци. Повечето от нас, когато избират хранителни продукти, обръщат внимание на вида на стоката. Ако не ни хареса как изглежда, просто не я взимаме. С опакованите в пластмаса стоки супермаркетите целят да покажат на своите клиенти, че разполагат с чисти и свежи продукти. Това наистина е така. Обвити в пластмаса, някои плодове и зеленчуци запазват качествата си и икономическата си стойност по-дълго време (срокът на годност на запечатаните в пластмаса краставици е с 3 до 4 дни по-дълъг). Ако не са опаковани поотделно (както био краставиците) повечето био плодове и зеленчуци са в стиропорени или друг вид пластмасови съдове. Това е така, защото големите вериги супермаркети се стремят да ограничат контакта на био асортимента си от този с конвенционален произход. По този начин клиентите не биха замърсили продукта или по-трудно биха повлияли на външния му вид. Самите продукти също не влизат в контакт с конвенционалните плодове и зеленчуци и остават защитени от евентуално замърсяване с пестициди. Това е нужно, защото био производителите на плодове и зеленчуци не използват или ограничават до минимум употребата на химикали за защита на своите продукти. В следствие на това био плодовете и зеленчуците се развалят по-бързо или придобиват неприемлив маркетингов вид в сравнение с тези от конвенционалното производство.

Здравите и добре изглеждащи плодове и зеленчуци означават по-малко финансови загуби за супермаркетите. Тук отново се връщаме на ключовата дума – маркетинг. Човек трябва, някак си, да различава био от не-био. Това всъщност е една от основните причини. Наредба на ЕС задължава супермаркетите да обозначават ясно био продуктите. Разграничаването на био от конвенционалните плодове и зеленчуци трябва да е ясно, както за клиентите, така и за работниците в магазина. Повечето супермаркети не могат да си позволят допълнително място, предназначено за био плодове и зеленчуци, нито в своите складове, нито в самия магазин. Така пластмасата се явява идеално средство за разграничаване на био от не био плодове и зеленчуци. Освен това опаковките правят стоката по-атрактивна, а върху пластмасата могат да се залепят безпроблемно етикети с информация за продукта. Тоест – място за реклама.

Като споменах място за реклама. За да не бъда обвинен в лоша реклама, продуктово позициониране, уронване на престижа, платена статия, тролване (или тролене, не знам как е точно) няма да казвам в кой LIDL – филиал е направена снимката! 😊

Всъщност има алтернатива. Наредбата на ЕС за разграничаване на био от не-био продуктите може да се спазва и без пластмаса. При голяма част от плодовете и зеленчуците може да се използва лазерен метод за етикетиране, а по този начин рекламата (заедно с важната за потребителя информация) ще е поднесена по-екологично и (може би) атрактивно. Мангото на снимката по-горе е “татуирано” по този начин. Ако етикетирането с помощта на лазер ви е заинтригувало и искате да видите как набира популярност, просто щракнете тук.

Ако стикерите са ви харесали и желаете да сте част от промяната, защото тя може да се случи единствено с помощта на всички нас, може да ги изтеглите в pdf формат от тук. Всеки би могъл да ги разпространява и разпечатва, както намери за добре. Това не е инициатива на Lessplastic Bulgaria, а съвместна акция на хора, които заедно желаят да намалят ненужната пластмаса за еднократна употреба.

Пс. Вижте това последното как хубаво го написах, за да не изляза аз виновен накрая. Готино нали? Така че лепете на воля, а ако ви хванат “то така си беше!” – в училище винаги минаваше този номер. Или може би защото бяхме деца? Сега, като се замисля, има добро извинение и за родители. Ако пазарувате с децата си, просто ги пратете тях да лепят стикери. Ако някой каже нещо, винаги може да спретнете едно “деца са, какво да ги правиш..”

Една нова планета за вкъщи, моля!

Повече информация на различни теми, свързани с пластмасата, ще намерите във фейсбук страницата Lessplastic Bulgaria или www.lessplastic.bg